Het Hawaï van Europa, de parels van de Atlantische Oceaan en Europa’s verborgen paradijs

Door Elise T.

Welkom op de Azoren, een eilandengroep waar ik tot vorig jaar nog nooit van had gehoord.
Ongelooflijk! Op de eilandengroep in de Atlantische Oceaan zie je niet alleen heel veel
groen, maar minstens zoveel blauw. Er is vrijwel geen plek waar je de zee niet ziet, hoort of
proeft. Sao Miguel is het grootste eiland en maakt samen met 8 andere eilanden deel uit van
de Azoren. Het is een vulkanisch en heuvelachtig eiland, waar je als bezoeker vanaf het
eerste moment getrakteerd wordt op fantastische vergezichten en een grillige kustlijn.
Wandelpaden leiden naar de enorme kraters langs blauwgroen, steil afdalende hellingen,
langs metershoge hortensiahagen, over sappige weiden met grazende koeien, door ruwe
lavalandschappen en langs ruisende watervallen.

Na wat vertraging arriveerden we op de airport van Ponta Delgada, de hoofdstad van Sao
Miguel. De huurauto’s werden opgehaald en volgeladen. Snel op zoek naar een winkel om
de broodnodige dingen in te slaan, voordat de winkels gingen sluiten. We aten ergens in
de stad en toen was het tijd om op zoek te gaan naar onze eerste slaapplek.
Op dag 2 begonnen we met onze rondreis over het eiland. Vanuit Ponta Delgada reden we
langs de zuidkust van Sao Miguel richting het oosten. De eerste indruk van het eiland was
echt fantastisch! We werden overspoeld met prachtige vergezichten, bloeiende hortensia’s
en een heuvelrijk en groen landschap. Vandaag maakten we een 11 km lange wandeling naar Lagoa do Fogo, het meer van vuur. Dit prachtige kratermeer is het hoogste kratermeer van
Sao Miguel en hier in de omgeving kun je echt prachtige wandelingen maken. Een lange klim voerde ons over landwegen tot aan een levada (irrigatiekanaal). Het pad liep nu zonder noemenswaardige stijging verder langs dit romantische waterkanaal, door een gebied met plaatselijke vegetatie. Onderweg prachtige uitzichten richting de kust. Na 2 km wandelen kwamen we in een rustig bergdal terecht. Door het dal ging het geleidelijk omhoog naar de zuidelijke oever van Lagoa do Fogo. Daar hebben we genoten van het prachtige uitzicht en heerlijk gezwommen. ’s Avonds stonden we aan de kust en genoten we van het zoute zeewater en een knetterend kampvuur.

Dag 3 bracht ons naar Furnas. Hier vind je de bekende warmwaterbronnen en maak je kennis
met de traditionele keuken, waarbij stoofpotten bereid worden in vulkanische grond. Als
eerste bezochten we Caldeiras da Lagoa das Furnas. Vanaf de parkeerplaats zagen we al de
caldeiras waar stoom uitkwam en roken we de zwaveldampen. We liepen een rondje over
de caldeiras en zagen de vulkanische aardgaten waarin de ‘Cozido’ wordt bereid. Cozido is
een traditioneel eenpansgerecht van rundvlees, varkensvlees, kip, worst, aardappelen en
kool. Helaas konden we dit gerecht niet proeven, want ze waren allemaal al uitverkocht. Hierna maakten we een wandeling om Lagoa das Furnas, een wandeling van 10 km.

Wandelen op de Azoren is inspannend, maar gelukkig heb je in Furnas de mogelijkheid om je
spieren te ontspannen in een thermaal bad. Wij gingen naar Parque Terra Nostra. Het
prachtige park, van 12ha, is gelegen in een schaduwrijk park met bijzondere bomen en
heesters. In het park is een zwembad met warm, roestbruin water van 38 graden. Hierin
hebben we heerlijk onze spieren laten ontspannen.

Sao Miguel kent heel veel miradouro’s: uitzichtpunten. Dit zijn mooie plekjes om te
kamperen. Zo ook voor nacht 3. We kwamen terecht op Miradouro do Pico dos Bodes.
Op dag 4 maakten we een wandeling naar Salto do Prego, een prachtige waterval. De
wandeling startte en eindigde in het dorp Faial da Terra. We liepen over een zandpad en
rotsen door dichtbegroeide bossen omhoog naar de waterval. Bij de prachtige waterval
hebben we gezwommen en genoten van een geweldige omgeving.

Vanuit Faial da Terra reden we langs de oostkust naar Nordeste. De kustlijn ziet er echt
fantastisch uit! Onderweg kwamen we langs een prentenboekachtige picknickplaats:
Miradouro da Ponta do Sossego waar we onze lunch opaten. In Nordeste ligt een zwembad
dat gevuld wordt door de zee: Piscinas da Foz da Ribeira do Guilherme. Daar hebben
we gezwommen. ’s Avonds zijn we weer neergestreken op een Miradouro: Merendário do
Baião waar we heerlijk gebarbecued hebben.

Op Sao Miguel staat de enige theeplantage van Europa, bij de Gorreana theefabriek. Daar
hebben we op dag 5 een bezoek aan gebracht. We kregen een rondleiding en leerden alles
over de verschillende processen die betrokken zijn bij de productie en we mochten proeven
van de versgezette thee. Daarna maakten we een wandeling door de theeplantages,
genoten we van de geur van verse thee en hadden we een prachtig uitzicht op de oceaan.
Via Ponta Delgada reden we naar Sete Cidades. Aan de voet van het meer gingen we slapen.

Op dag 6 begonnen we met een vroege wandeling. Voordat de zon opkwam stonden we op
het uitkijkpunt Vista do Rei. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over Sete Cidades. Dit
kratermeer bestaat uit 2 meren die door middel van een brug van elkaar gescheiden worden.
Het ene meer is groen, het andere meer is blauw. Achter deze beide meren rijzen de deels
beboste kraterwanden omhoog. Wij hebben een wandeling gemaakt van 22 km over de
kraterrand. We begonnen bij het uitzichtpunt Vista do Rei. Daar vind je het verlaten hotel
Monte Palace, waar we eerst naar binnen zijn gegaan. Het hotel heeft niet alleen iets
mysterieus en spannends, ook het onvergetelijke uitzicht vanaf de hotelkamers en het dak
is heel gaaf. Het uitzicht was zo mooi met de opkomende zon! De wandeling
over de kraterrand bracht ons bij verschillende uitkijkpunten. Aan de linkerkant een uitzicht
op de heuvelachtige westkust en de eindeloze oceaan en aan de rechterkant het prachtige
meer Sete Cidades. Het steeds veranderende uitzicht op de enorme krater was spectaculair.
Via een zandweg liepen we langs de noord- en oostkant van de krater. Tenslotte maakten we
een flinke klim naar de Pico da Cruz, waarvandaan we uitkeken op het midden van het
eiland. Door verder te wandelen naar Vista do Rei was de cirkel rond. Na deze pittige
wandeling moesten we gelijk door, want we gingen nog canyoningen. ’s Avonds stonden we
weer op een prachtige plek aan de zee: Miradouro da Ribeira das Tainhas.

Zondag is een rustdag. We hebben genoten van de zee en het prachtige uitzicht. We zijn
naar de kerk geweest in Ponta Delgada en naar ons kampeerplekje gereden aan het meer
Sete Cidadas.
Op dag 8 gingen we dolfijnen en walvissen spotten. Ook absoluut een must wanneer je Sao
Miguel bezoekt. Onze tour startte in de haven van Ponta Delgada. Al vrij snel kwamen we op
zee een grote groep dolfijnen tegen. Dat was zo gaaf om te zien! Hoe ze om onze boot heen
sprongen en aan het spelen waren. We gingen nog verder de zee op, op zoek naar walvissen.
Helaas zijn we die niet tegengekomen. Terug in de haven genoten we van een heerlijke
lunch. We sloten de dag af met een korte, pittige wandeling bij Rocha da Relva. ’s Avonds
sliepen we weer aan het meer van Sete Cidades, maar dit keer aan de andere kant.

Onze laatste dag alweer op de Azoren. We reden naar Remédios waar onze wandeling
begon. De wandeling is een ‘waterroute, Rota da Agua’ en heeft een plezierige lengte van 10
km. We liepen door tunnels en aan het eind van de tunnel stonden we plotseling middenin
een ander landschap. ’s Middags bezochten we de stad Ponta Delgada. Kleurrijke huisjes,
bijzondere kerken, een gemoedelijk sfeertje, boten die op en aan varen en indrukwekkende
moderne restaurants. Ponta Delgada is sfeervol en mooi. Onze vakantie sloten we af met
een uitgebreid diner.

Sao Miguel is zo ontzettend mooi, vooral voor wie houdt van mooie natuur en
wandelen! Het ene moment wandelden we bij mooie vulkanische meren en het andere
moment door bossen die leken op de jungle. Ook zagen we te gekke watervallen en een
kustlijn die echt oogverblindend was. Onderweg kwamen we de meest geweldige
uitzichtpunten tegen, brachten we een bezoek aan leuke en gezellige stadjes en zochten we
verkoeling in de meren en de oceaan.

Sao Miguel, een absolute aanrader!!