Lees dit goed door, voordat je een reis boekt!

Het boeken van een reis

Heb je besloten om een bepaalde reis te boeken, dan kun je je aanmelden op de betreffende pagina door te klikken op de knop ‘Ik meld me aan!’. Het invullen van dit aanmeldformulier en het versturen van dit aanmeldformulier geeft een betaalverplichting. Betalen kan op de onderstaande twee manieren:

Via iDeal:
Vul voor het boeken van een reis het aanmeldingsformulier via deze site volledig in en mail het ons toe. Maak gelijktijdig de (aan)betaling over via iDEAL; de correcte gegevens worden automatisch voor je ingevuld.

Bij handmatige betaling: Vul voor het boeken van een reis het aanmeldingsformulier op deze site volledig in en mail het ons toe. Maak gelijktijdig de aanbetaling over (die bij elke reis vermeld staat) naar rekeningnummer
NL94 RABO 0385 3731 55 (BIC: RABONL2U)* t.n.v. Avanta Reisgroep o.v.v. reiscode, vertrekdatum en bestemming.
Vooral het vermelden van de juiste reiscode is erg belangrijk!

*) Bij handmatig betalen dus niet overmaken naar de iDEAL-tussenrekening.

Aanmelden reis

Het aanmelden voor een reis betekent dat je met Avanta een overeenkomst aangaat. Doe dit dus alleen als je zeker weet dat je met de betreffende reis mee kunt of wilt. Door jezelf aan te melden maak je een definitieve boeking waardoor je in principe niet meer gratis kunt annuleren.  Vul je gegevens nauwkeurig in, omdat dit anders kan resulteren in kosten die in sommige gevallen behoorlijk kunnen oplopen. Van de (aan)betaling per iDEAL (via payment provider Mollie) ontvang je automatisch een notificatie in je mailbox.

Het restant van de reissom dient voor de volgende datum bij ons binnen te zijn:

  • Reizen met een vertrekdatum in juli: vóór 25 mei;
  • Reizen met een vertrekdatum in augustus: vóór 15 juni;
  • Alle overige reizen: uiterlijk 2 maanden voor vertrek.

Wanneer je de aanbetaling voldoet, krijg je van ons een extra boekingsbevestiging c.q. factuur waarin de uiterste betaaldatum voor het restant van de reissom worden vermeld. We brengen per boeking een bedrag van € 10,- aan boekingskosten in rekening. Dit vanwege de toegenomen administratieve kosten en lastendruk (o.a. als gevolg van de zogenaamde reisbureauregeling).
Per 1 februari 2021 komt daar de verplichte consumentenbijdrage van de SGR (€ 5,-) bovenop. (Nederlandse reisorganisaties zijn verplicht zich aan te sluiten bij een garantiefonds. Voor jou als klant betekent dit dat bij financieel onvermogen van de reisorganisatie het garantiefonds (SGR) garant staat voor de door jou betaalde reisgelden).

Bij niet-tijdige betaling van het restantbedrag heeft Avanta het recht de reis te annuleren tegen de dan geldende annuleringsvoorwaarden. Van de ontvangst van de aanbetaling versturen we een bevestiging maar van de ontvangst van het restantbedrag versturen we géén bevestiging.

Zorg dat je je restantbedrag op tijd overmaakt. Voor het moeten verzenden van een herinnering berekenen we in principe € 25,- aanmaningskosten.

Vertrekdatum

Voor al onze vliegreizen geldt een plusminus-vertrekdatum. Het kán dus gebeuren dat een reis een dag eerder of later vertrekt of terugkomt. In uitzonderlijke gevallen kan een vertrekdatum zelfs meerdere dagen afwijken van de in ons reisaanbod genoemde datum. Wanneer daardoor de reisperiode méérdere dagen buiten de oorspronkelijke reisperiode valt, wordt eerst de deelnemer geraadpleegd. We doen uiteraard ons best om ons zoveel mogelijk aan de genoemde vertrekdata te houden. Op Europese kampeerreizen gebeurt het vrijwel nooit dat de werkelijke data afwijken van de in het reisaanbod genoemde data.

Het is de verantwoordelijkheid van de deelnemer om de vertrekdatum, zoals deze in het reisaanbod staat aangegeven, te vergelijken met de werkelijke vertrekdatum. Laatstgenoemde staat vermeld in de brief met reisinformatie die ruim vóór vertrek wordt toegestuurd. Het genoemde aantal dagen in de reistitel (bijv. 16 dagen Noorwegen) heeft betrekking op de reisduur en niet op het aantal dagen dat je in het betreffende land of gebied verblijft. Overigens worden bij de reisduur zowel de vertrek- als de terugkomstdag meegerekend, ongeacht de tijdstippen (zoals in de reiswereld gebruikelijk is).

Geldzaken

Gebleken is dat veel van onze reizigers op de all-in reizen minder dan € 100,- uitgeven (zie ook onder ‘De Avanta-manier van reizen‘). Neem daarom niet teveel geld mee op deze reizen. Je kunt het beste wat euro’s en je creditcard of pinpas meenemen. Zaken die je op alle reizen zelf moet betalen (tenzij anders vermeld) zijn: consumpties als ijs, frisdrank, fruit, e.d., entrees van nationale parken, kabelbanen, rondvaarten, binnenlandse pontjes, musea, fietshuur, excursies als raften en walvissafari, campings, andere overnachtingskosten, etc. Overigens zijn tolwegen bij deze reizen in principe wél bij reissom inbegrepen. Vaak kiest de reisleider er aan het begin van de reis voor om iedere deelnemer een bedrag in de pot te laten storten, om hiervan bovengenoemde zaken te bekostigen. In veruit de meeste gevallen gaat het tijdens een kampeerreis om een uitgave van enkele tientjes. Voor de reizen waarbij geen all in-prijs vermeld staat, verwijzen we naar het kopje ‘bijkomende kosten’.

Enkele aandachtspunten:

  • Al onze kampeerreizen zijn avontuurlijke wildkampeerreizen, tenzij anders vermeld. Het kan voorkomen dat het tijdens een kampeerreis langere tijd slecht weer is. Als dan bij een all in-reis besloten wordt een hotel, blokhut o.i.d. op te zoeken, zijn de kosten daarvan voor de deelnemer;
  • Let op: een eventueel visum en de daarbij behorende kosten (zoals brengen naar/ophalen van de ambassade of – in een enkel geval – een letter of invitation) zijn niet bij de reissom inbegrepen;
  • Als gevolg van de Code Reisaanbiedingen is de genoemde reissom inclusief de ticketbelastingen die bij aanschaf van de tickets door ons voldaan worden. Sporadisch kan het voorkomen dat tijdens de reis zelf een extra brandstoftoeslag of lokale belasting dient te worden betaald. In die gevallen zijn deze kosten voor de deelnemer;
  • De ticketprijzen en ticketbelastingen kunnen gedurende het jaar wijzigen. In zekere mate heeft Avanta daar bij de prijsstelling rekening mee gehouden. Indien wij het noodzakelijk achten, behouden we ons het recht voor om tussentijds de reissom van een reis, zoals aangeboden op onze website, te wijzigen. Wanneer zich dat onverhoopt ná boeking zou voordoen, vragen we de deelnemer uiteraard eerst of deze hiermee akkoord gaat;
  • Bij veel van onze verre reizen staat een forse korting indien je vóór een bepaalde datum boekt. We willen vroeg boeken niet alleen stimuleren vanwege de gunstigere tarieven, maar ook omdat we ernaar streven deelnemers zoveel mogelijk met hetzelfde vliegtuig te laten reizen. Laat boeken betekent dus het risico lopen om apart van de groep te moeten vliegen. Wil je trouwens gebruik maken van de vroegboekkorting, zorg dan dat de aanbetaling op de genoemde datum bij ons binnen is. Eén dag te laat en je loopt het voordeel mis;
  • In bijzondere gevallen dat dure vliegtickets direct door Avanta aangekocht en betaald dienen te worden, kan Avanta van haar deelnemers vragen de betaling van (een gedeelte van) de reissom op een eerdere datum te voldoen dan hierboven aangegeven;
  • De reissom zoals deze op het moment van boeken vermeld staat op de website van Avanta (en de hiermee corresponderende reissom die vermeld wordt op de automatische aanmeldbevestiging die je meteen na boeking ontvangt) is in principe leidend, in het geval in de handmatige boekingsbevestiging (c.q. factuur voor het restantbedrag) een andere reissom wordt vermeld. Is er vanwege een speciaal geval of een te verzilveren kortingsbon sprake van een afwijkende reissom, vermeld dat dan tijdens het boeken aub bij de ‘bijzonderheden’ op je aanmeldingsformulier;
  • Bij vliegreizen zonder het all in-concept zijn in sommige gevallen de huurauto’s bij de reissom inbegrepen. In principe valt daar afkoop van eigen risico (afkoop E.R.) niet onder; deze kosten worden verdeeld over de groep en separaat in rekening gebracht;
  • Avanta koopt in bij gerenommeerde maatschappijen maar kiest er bewust voor zich niet aan te sluiten bij de ANVR of soortgelijke instanties. Avanta is uniek en opereert met succes al sinds de oprichting in 1983 volledig zelfstandig met een manier van reizen die geheel anders is dan die bij andere reisorganisaties, waarbij we zelfstandig onze afwegingen maken, ook bij veranderingen in het wereldgebeuren (wil je eigenstandig je reis kunnen annuleren, kies dan bij de Europeesche voor een all risk-annuleringsverzekering). Samenhangend met bovenstaande betekent een oranje reisadvies bij ons dus zeker niet automatisch dat een reis niet doorgaat of kosteloos geannuleerd kan worden. Overigens zijn we er door onze flexibele instelling bij (dreigende) calamiteiten nog altijd in geslaagd door aanpassingen een prachtige reis te organiseren;
  • Luchtvaartmaatschappijen behouden zich het recht voor vluchtschema’s en vluchttijden tot kort voor vertrek te wijzigen. Als gevolg hiervan kan het gebeuren dat een heen- of terugvlucht een dag eerder of later zal vertrekken. Mede omdat Avanta hierop vaak geen invloed kan uitoefenen, is de standaardregel dat geen restitutie plaatsvindt van een deel van de reissom in het geval dat de reisduur hierdoor korter (of langer) wordt dan ten tijde van boeken door Avanta was aangegeven;
  • Bij sommige reizen bepaalt de vliegticketprijs in zeer grote mate de hoogte van de reissom. Vroegboekprijzen zijn m.n. bij deze reis gebaseerd op vroegboekprijzen waartegen wij zélf vliegtickets inkopen. Wanneer (relatief) kort voor vertrek de luchtvaartmaatschappij de door Avanta ingekochte vliegtickets annuleert, beschouwen we dit als een overmachtssituatie. Dit kan als ultieme consequentie hebben dat een reis moet worden geannuleerd. In zo’n – uitzonderlijk – geval doen we ons uiterste best de reiziger in alle redelijkheid een alternatieve reis aan te bieden.
  • Bij de meeste reizen staat de reisleider vermeld. Mocht de betreffende reisleider a.g.v. overmacht niet in staat zijn een reis te leiden, dan zal Avanta haar uiterste best doen een vervangende reisleider te regelen die de leiding op zich zal nemen. Daarnaast kan het gebeuren dat vanwege de grote hoeveelheid aanmeldingen voor een reis een groep gesplitst moet worden en we een tweede reis organiseren die dan door een andere reisleider geleid gaat worden. Geef het dus altijd aan tijdens het aanmelden als je samen met iemand anders op reis gaat;
  • Bij veel reizen staat ‘gegarandeerd vertrek’ vermeld. Dit duidt erop dat er voldoende aanmeldingen zijn om de reis te laten doorgaan. Aanvulling ivm corona: deze aanduiding stamt uit de pré-coronatijd en gezien de huidige omstandigheden kunnen er geen rechten aan worden ontleend;
  • Binnen Europa hebben we verschillende (meestal: gecombineerde) kampeerreizen waarbij we heen rijden en terug vliegen (of andersom). Deze reizen duiden worden ook aangeduid als vliegreizen;
  • Als deelnemer aan een groepsreis blijf je persoonlijk verantwoordelijk voor je waardevolle spullen. Laat bijv. dus niet je paspoort of camera achter in de bus of auto. Daarnaast: wildkamperen is geweldig, maar zorg dat je zelf toezicht blijft houden op je meest waardevolle spullen bijv. door ze ’s nachts mee te nemen in de tent;
  • Wanneer landen of bestemmingen een vaccinatieplicht invoeren aangaande Covid-19 proberen we daar melding van te maken bij de van toepassing zijnde reizen, maar uiteindelijk is het ieders eigen verantwoordelijkheid wanneer hij/zij ongevaccineerd op reis gaat. Dit geldt ook voor de testplicht bij terugkomst: we proberen onze reizigers hierop te wijzen maar het blijft ieders eigen verantwoordelijkheid;
  • We proberen zoveel mogelijk te vliegen naar de landen van bestemming, maar in een enkel geval kan het voorkomen dat we naar een luchthaven in een buurland vliegen en vandaar onze reis starten naar de in de reisomschrijving genoemde landen;
  • Middels de reisbeschrijving en de geplaatste foto’s proberen we een beeld van de reis te geven, maar tekst en foto’s zijn niet bedoeld als garantie dat de reis precies zo gaat verlopen;
  • Wanneer je extra beenruimte wilt in het vliegtuig kun je dat aan ons doorgeven. Zo mogelijk proberen we dat dan te regelen, waarbij de meerkosten voor rekening komen van de deelnemer;
  • Het is onze insteek dat je als deelnemer op onze reizen geen bagagekosten hebt op de vliegreis. Op kampeerreizen is ruimbagage daarom inbegrepen. Op citytrips of hostelreizen kan het zijn dat we met alleen handbagage reizen;
  • Wanneer je als gevolg van overmacht (door bijvoorbeeld weersomstandigheden) of vanwege onoplettendheid als deelnemer de vlucht mist naar huis, of naar de volgende bestemming, ben je daar in beginsel zelf verantwoordelijk voor, alsmede voor de hieruit voortvloeiende kosten. We adviseren daarom om een goede reisverzekering te regelen die sommige van dit soort zaken in de regel dekt;
  • Wil je eerder vertrekken dan de groep, de terugreis later maken of van/naar een andere luchthaven (door)vliegen dan is dat in principe gewoon te regelen bij ons. Bel of mail ons kantoor eerst even en vul het ook heel duidelijk in bij de bijzonderheden op je aanmeldingsformulier! Evt. meerkosten en €25,- administratiekosten worden in rekening gebracht. Overigens is bij ons meestal lang van tevoren nog niet exact bekend op welke luchthavens we vliegen;
  • In principe is iedereen van elke nationaliteit welkom op onze reizen. Houd er wel rekening mee dat we niet voor iedere nationaliteit, of voor mensen met een bepaalde reisgeschiedenis, kunnen nagaan of er specifieke visumregels gelden voor het bezoek aan een bepaald land.
  • Avanta bepaalt wanneer er voldoende deelnemers zijn om de reis te laten doorgaan en ook wanneer de reis volgeboekt is. Daarnaast gaat Avanta over haar eigen toelatingsbeleid. Wanneer we redenen hebben om aan te nemen dat mensen het karakter zouden aantasten van waar Avanta voor staat kunnen we besluiten mensen van de reis te weren en betalen zonodig de betaalde reisgelden terug.
  • Wanneer een deelnemer wangedrag vertoont en zijn/haar gedrag na herhaalde waarschuwingen niet verbetert en de andere deelnemers het erover eens zijn dat deze deelnemer niet meer te handhaven is in de groep, zal hij/zij uit de groep worden geplaatst. Kosten voor de terugreis zijn in dat geval voor zijn/haar eigen rekening en betaalde reisgelden worden niet gerestitueerd;
  • Kosten die verwerkt zijn in de reissom van onze reizen:
    Kantoor- en beheerskosten / accountantskosten / arbeidsloon vaste medewerkers reisbureau / telefoon- en communicatiekosten / advertentiekosten / reclamemateriaal / vakliteratuur / website / webmaster / service fees / verschillende kosten reisleider, zoals vliegticket / huur onroerend goed, etc.
  • Boek met de juiste reisverwachtingen je reis! Lees dus ook even ‘De Avanta-manier van reizen‘ en de ‘veelgestelde vragen‘ elders op onze website door.

Bijkomende kosten

Bij veel van onze reizen staat een bedrag aan ‘bijkomende kosten’ vermeld. Dit bedrag is bedoeld voor allerlei vormen van vervoer, overnachtingen, maaltijden, excursies en mogelijke andere kosten tijdens de reis. Evt. visumkosten vallen hier niet onder. In een enkel geval kan het zijn dat bijkomende kosten al voorafgaand aan de reis gemaakt worden als dat noodzakelijk is om een reis soepel te kunnen laten verlopen.
Wanneer bepaalde kosten tijdens de reis wél voor rekening van Avanta komen, staat dat bij de reis vermeld (bijv: incl. autohuur, excl. brandstof en afkoop ER). De vluchten aan het begin en het eind van de reis zijn standaard bij de reissom inbegrepen.

Hieronder volgt de uitleg over het ‘hoe’ en ‘waarom’ van deze bijkomende kosten:

Onderscheid met andere organisaties
Avanta onderscheidt zich op tal van manieren van andere reisorganisaties en wil dat ook graag zo houden. Wij zijn meer een reizigers-organisatie dan een reisorganisatie. Dat wil zeggen dat veel dingen die bij andere organisaties reeds lang van tevoren vaststaan, bij ons vaak ter plaatse door de reisleider geregeld worden, vaak in overleg en samenwerking met de deelnemers. Het voordeel hiervan is dat je een land meer zult ervaren en ons inziens beter zult leren kennen, dan wanneer je een all-in reis zou boeken waarbij alle overnachtingen en excursies reeds van te voren vaststaan.

De manier van reizen die wij aanbieden geeft daarnaast ook veel vrijheid. Een spontane ontmoeting kan leiden tot een logeerpartij, die vervolgens weer kan leiden tot een alternatief reisplan omdat de gastheer leuke dingen ter plaatse kent die in reisgidsen niet terug te vinden zijn. Ook reizen wij wereldwijd naar gebieden waar weinig of geen voorzieningen zijn voor toeristen, om de eenvoudige reden dat ze er vrijwel nooit komen. Zo kan het gebeuren dat je in primitieve onderkomens, zoals een hut in de jungle, of op andere ongebruikelijke plaatsen komt te overnachten. Of dat er wellicht een keer in een nachtbus wordt overnacht zodat we een flinke afstand niet overdag hoeven af te leggen. Om al deze redenen kiezen wij niet voor dag-tot-dag programma’s, en daarom wordt bij een deel van de reizen niet een all-in reissom vermeld.

Indicatie en reisvoorkeur
Reizigers die besluiten een dergelijke reis bij ons te boeken, moeten het dus doen met een indicatie van de bijkomende kosten per deelnemer. Dit bedrag komt tot stand door de totale kosten op reis te delen door het aantal deelnemers. Daaraan betaalt de reisleider in principe niet mee, tenzij de groep + reisleider uit minder dan zeven personen bestaat. De indicatie vooraf is gebaseerd op eerdere ervaringen in desbetreffende regio met andere groepen in enig voorgaand jaar. Het moeilijke hiervan is dat de waarde van onze euro voortdurend fluctueert en dat er altijd prijswijzigingen kunnen plaatsvinden; ook kan het zijn dat een vorige groep er vaker in slaagde om goedkope overnachtingsplaatsen te vinden of deze groep nam bijvoorbeeld genoegen met minder luxe hotels dan de groep waar je zelf deel van uit maakt. En misschien huurt jouw groep weer minder vaak een gids in dan een voorgaande groep.
Zo zijn er vele voorbeelden te noemen waaruit blijkt dat twee groepen in één en hetzelfde gebied op een heel verschillende manier kunnen reizen. Zo is het gebeurd dat een groep ervoor koos in drie weken 9500 km in Namibië af te leggen terwijl een andere groep in dezelfde tijd 4000 km reed. De eerste groep zag veel dingen kort, de tweede zag minder maar bekeek alles uitgebreider. Eerstgenoemde groep had echter veel hogere brandstofkosten en moest veel vaker entree betalen.

De werkelijke kosten
Met deze uitleg zal het duidelijk zijn dat een indicatie geven een lastige kwestie is. Het is voorgekomen dat de ene groep bijna twee keer zoveel uitgaf als een andere tijdens dezelfde reis. Toch is het gelukkig zo dat de indicatie die wij van de bijkomende kosten geven in de meeste gevallen redelijk in de buurt van het werkelijk uitgegeven bedrag blijkt te liggen. Aangezien we onze unieke manier van reizen graag willen behouden, blijven we deze werkwijze hanteren, ondanks het feit dat het werkelijk uitgegeven bedrag kan afwijken van het vooraf door ons ingeschatte bedrag. Gaf je op reis € 300,- meer uit, dan horen we graag van je waar dat door kwam, zodat wij daar bij een volgende reis rekening mee kunnen houden. En vallen de kosten op reis € 200,- lager uit dan het geïndiceerde bedrag, dan is dat voordeel voor de deelnemer.

Uiteraard doen wij ons best om het bedrag aan bijkomende kosten zo nauwkeurig mogelijk in te schatten. Denk je echter dat het gebrek aan volledige zekerheid over het bedrag aan bijkomende kosten je reisplezier bederft in plaats van dat de bijbehorende avontuurlijke reisstijl je dit plezier verhoogt, dan moet je bij jezelf te rade gaan of je wel met Avanta op reis wilt!

NB. Naast reizen met een genoemd bedrag aan bijkomende kosten, hebben we ook reizen met een all in-symbooltje waarbij geen bedrag aan bijkomende kosten wordt weergegeven. Uitleg over deze zgn. ‘all in-reizen’ vind je onder De Avanta-manier van reizen en onder het kopje Veelgestelde vragen.

Persoonlijke gegevens

Bij het boeken van een reis vragen we je je gegevens in te vullen op het aanmeldformulier. Deze gegevens zijn alleen voor gebruik van Avanta zelf. Deze persoonlijke gegevens worden niet uitgewisseld met andere bedrijven, behalve uiteraard de noodzakelijke gegevens voor het boeken van tickets (voornamen, achternaam, geboortedatum, geslacht en paspoortnummer).
In de infobrieven die we vier tot zes weken voor vertrek van de reis naar onze klanten sturen vermelden we deelnemersgegevens (naam, telefoonnummer, e-mailadres en woonplaats) zodat de deelnemers aan een reis voorafgaand aan de reis met elkaar in contact kunnen komen. Deze gegevens worden alleen gestuurd naar mensen die dezelfde reis hebben geboekt c.q. een reis uit dezelfde reiscombinatie.
De verdere gegevens van het aanmeldformulier worden alleen gedeeld met de betreffende reisleider(s) van de geboekte reis/reizen.

Als behoudend christelijke reisorganisatie vragen we naar het kerkgenootschap enerzijds om de boeker erop te wijzen dat de christelijke identiteit er bij Avanta toe doet en anderszijds zodat een reisleider er evt. tijdens de reis rekening mee kan houden in een groepsproces, mochten de achtergronden van deelnemers onderling erg uiteenlopen.

Bijzonderheden m.b.t. gezondheid vragen we je in te vullen zodat een reisleider hier evt. op kan anticiperen bij de voorbereiding van de reis, of tijdens de reis zelf.
De aanmeldformulieren die bij het boeken van een reis worden ingevuld, bewaren we max. 10 jaar. Maar op verzoek kunnen deze eenvoudig worden verwijderd.

Tijdens de reis worden er door deelnemers foto’s gemaakt. Voor een goede beeldvorming van onze reizen plaatsen we geregeld van deze foto’s op onze website, of op sociale media als Facebook of Instagram. In de regel kiezen we voor foto’s waarbij deelnemers niet (al te) herkenbaar in beeld komen, maar de kans hierop is wel aanwezig. Zou zo’n foto op één van de Avantakanalen geplaatst zijn, dan kun je op verzoek deze foto laten verwijderen.
Bij het boeken van een reis ga je akkoord met de reisvoorwaarden, waaronder dus ook bovenstaande zaken.

Aansprakelijkheid

Avanta in niet aansprakelijk voor schade, diefstal, verlies, letsel, of ander ongeval, berokkend aan de reiziger, ongeacht door welke oorzaak of nalatigheid dit zou zijn teweeggebracht. Tijdens de reis heb je te maken met de regels van het land/de landen waar we zijn. Het kan voorkomen dat de autoriteiten (plotseling) de grens sluiten waardoor de uitgevoerde reis afwijkt van de oorspronkelijk geplande reis. Een noodzakelijke wijziging van (een deel van) de reis a.g.v. overmacht is in principe geen reden tot restitutie of vermindering van betaalde c.q. te betalen reisgelden; daarnaast zijn extra reistijd, reisafstanden, vertragingen (incl. extra op te nemen vakantiedagen) en hiermee gepaard gaande reiskosten voor rekening van de deelnemer. Verder zal de reisorganisatie niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de (al dan niet financiële) consequenties van vertragingen, schade of ongeval ten gevolge van mechanische pech, meteorologische oorzaken, natuurrampen, oorlogshandelingen, ziekte-uitbraken, stakingen, stuurmanskunsten, of andere (externe) oorzaken aan personen, vervoermiddelen of bagage; hetzij op zee, aan land, of in de lucht. Waarbij de aantekening dat Avanta waar mogelijk het eigen risico aan (in)gehuurde vervoermiddelen (geheel of gedeeltelijk) probeert af te (laten) kopen. En dat Avanta vanwege bovengenoemde haar reizigers voorafgaand aan de reis adviseert om schade tijdens de reis af te dekken middels een passende reisverzekering.
Wil je als reiziger je reis annuleren vanwege (recente) natuurrampen, ziekte-uitbraken, geweld, etc. in de te bereizen regio en deze annuleringskosten vergoed krijgen, bedenk dan bij het boeken van je reis dat dit dient te worden afgedekt middels een deugdelijke annuleringsverzekering.
Handelingen in strijd met de wetten of bepalingen van het te bezoeken land zijn voor rekening van de betrokken deelnemer en de daaruit voortvloeiende kosten zijn geheel voor zijn rekening. Het daardoor missen van de gehele reis of een gedeelte daarvan geeft geen recht op restitutie. Mocht een luchtvaartmaatschappij failliet gaan, dan is Avanta niet financieel aansprakelijk voor de mogelijke vervolgschade voor de deelnemer. Wanneer zich dit zou voordoen, zoekt Avanta te allen tijde een redelijke oplossing voor haar deelnemers.

Visa/Reistoestemming

Voor sommige landen is een visum vereist. De kosten van het visum zijn niet bij de reissom, of het geschatte bedrag aan bijkomende kosten inbegrepen. Deelnemers krijgen bericht over de aanvraagprocedure en de kosten. Over het algemeen bieden wij aan de visa voor de deelnemers te regelen tegen een bescheiden vergoeding voor de reiskosten naar desbetreffende ambassades e.d. (voor zover een land geen betrouwbare elektronische visumaanvraag aanbiedt). Deelnemers zijn vrij hun eigen visum te regelen. In dat geval is Avanta op geen enkele manier aansprakelijk voor het niet of niet correct regelen van het visum of de gevolgen hiervan zoals het niet toegelaten worden op de heenvlucht! Ook is Avanta niet aansprakelijk voor fouten of nalatigheden van ambassades zelf, als deze weigeren je een visum te verstrekken, of wanneer de autoriteiten je de toegang tot het land ontzeggen.

Als je paspoort ten tijde van boeken verlopen is, zorg dan dat je minimaal drie maanden voor vertrek beschikt over een nieuw paspoort. Bij veel landen buiten de EU dient het paspoort – van EU-burgers – geldig te zijn tot een half jaar na afloop van de reis. Als dit bij jou niet het geval is, neem dan geen risico en vraag gewoon alvast een nieuw paspoort aan.

Vaccinaties

Na boeking krijgen deelnemers tijdig bericht over verplichte inentingen, daar in sommige landen bepaalde vaccinaties verplicht gesteld zijn om het land binnen te mogen. Qua gezondheid proberen we tips te geven, maar raadpleeg zeker ook zelf tijdig de GGD. Je bent vrij de adviezen voor eigen risico al dan niet op te volgen. Vanzelf draagt Avanta geen verantwoordelijkheid voor eventuele gevolgen van laatstgenoemde beslissing.
Zie deze pagina voor specifieke informatie over Covid-19.

Annuleren

De reiziger heeft het recht om de geboekte reis per aangetekende brief te annuleren. Per reiziger zijn de volgende annuleringskosten verschuldigd*:

a) Tot 56 dagen vóór vertrek: 20% van de reissom*
b) Vanaf 56 dagen tot 42 dagen voor vertrek: 40% van de reissom*
c) Vanaf 42 dagen tot 28 dagen voor vertrek: 60% van de reissom*
d) Vanaf 28 dagen tot 14 dagen voor vertrek: 80% van de reissom*
e) Vanaf 14 dagen voor vertrek: de volledige reissom

* Bij vliegreizen en reizen waarin een boottocht of treinreis is opgenomen, of waarvoor zaken voorafgaand aan de reis moeten worden ingekocht, bestaan de kosten voor annulering altijd minimaal uit deze door de reisorganisatie gemaakte ticketkosten na evt. restitutie + [het hierboven genoemde percentage x (reissom -/- ticketkosten)]. De totale annuleringskosten zijn dus nooit hoger dan de reissom zelf. Wanneer nog geen tickets zijn aangekocht, zijn bepalingen a) t/m e) van toepassing.

Verzekeringen

Vanuit Avanta stellen we iedereen – van deelnemers tot reisleiders – verplicht om voor vertrek een reisverzekering af te sluiten, inclusief de modules ‘geneeskundige kosten’ en ‘ongevallen’. Het afsluiten van een annuleringsverzekering daarentegen is géén verplichting, maar raden we wel aan aangezien annuleringskosten hoog kunnen oplopen.
Het afsluiten van een reisverzekering kan voorkómen dat reizigers tijdens de reis tegen hoge kosten aanlopen. Om die reden bieden wij de mogelijkheid via onze website een reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten bij a.s.r. Verzekeringen (voorheen: de Europeesche (zie onder)). Uiteraard kun je ook zelf je reis- of annuleringsverzekering afsluiten. Houd er dan wel rekening mee dat budgetverzekeringen soms vreemde voorwaarden hebben. Bij a.s.r. blijft je reisverzekering bijvoorbeeld gewoon geldig gedurende de reis als het reisadvies van het land waar we zijn wordt aangepast naar oranje (alleen noodzakelijke reizen).
Klik hier voor de pagina over verzekeringen.

Het afsluiten van een reisverzekering stellen we verplicht uit zelfbescherming van de reiziger en omdat er in geval van calamiteiten moet kunnen worden teruggevallen op de ondersteuning van een Alarmcentrale. Het is ons dringende advies om altijd medische/geneeskundige kosten mee te verzekeren, waardoor bijv. hoge kosten van een ziekenhuisopname in het buitenland die een zorgverzekeraar soms slechts deels vergoedt, toch gedekt zijn. En het voorkomt dat familie, in geval van enorme opnamekosten, (tien)duizenden euro’s aan zorgkosten moet voorschieten.

Daarnaast hebben we wereldwijd met allerlei vormen van vervoer te maken. Om bij een ongeval in geval van blijvend letsel/blijvende invaliditeit zeker te zijn van een vergoeding adviseren we dringend ook de module ‘ongevallen’ mee te verzekeren, of een separate ongevallenverzekering af te sluiten. Dit advies geldt zeker niet alleen voor een OV-reis door Afrika maar ook voor een eenvoudige rondreis door Europa.

Ook het verzekeren van je bagage is het overwegen waard als je met waardevolle spullen op reis gaat, aangezien niet Avanta maar jijzelf verantwoordelijk bent voor schade aan, of verlies/diefstal van bagage die zich tijdens de reis voordoet.

Let er bij de reisverzekering tot slot op dat je het juiste dekkingsgebied kiest (Europa- of Werelddekking).

Nederlands recht

Op bovenstaande voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing. In geval van geschillen die voortvloeien of verband hebben met een met Avanta afgesloten reisovereenkomst, zal uitsluitend de Nederlandse rechter binnen het arrondissement Zeeland-West-Brabant bevoegd zijn om recht te spreken.

Typisch Avanta

Avanta is altijd op zoek naar foto’s en leuke anekdotes die op onze website of op ons weblog geplaatst kunnen worden. Heb jij mooie of bijzondere foto’s gemaakt tijdens een reis met onze organisatie, of heb je iets bijzonders meegemaakt, stuur je foto met evt. beschrijving dan naar Avanta. Na plaatsing op onze website heb je recht op een kortingsbon voor je volgende Avantareis! Met het ons toesturen van bovenstaand fotomateriaal gaan we er vanuit dat we er vrijelijk over mogen beschikken voor aan Avanta gerelateerde doeleinden.