Centraal Azië werd toegankelijk na de val van de Sovjet Unie. Dat is inmiddels alweer even geleden, maar toch lijken Oezbekistan en Tadzjikistan nog altijd onder de radar van reizigers te liggen. Terwijl het allebei superinteressante landen zijn! Een groot deel van de oude Zijderoute loopt bijvoorbeeld door Oezbekistan, en het hooggebergte van Tadzjikistan, de Pamir, is een trekpleister voor avonturiers, fotografen en bergbeklimmers.
Dit Avantuur begint in Oezbekistan, een weids steppeland met een grote diversiteit aan landschappen en een rijk gevarieerd dieren- en plantenleven. Al reizend en wandelend genieten we van fantastische en echt unieke landschappen.
De vruchtbare aarde in delen van dit land, de mineralen in de bodem en de ligging tussen de bergen zorgen ervoor dat het al vele eeuwen lang een aantrekkelijke plaats is voor nomadische stammen met hun kuddes, handelaars met hun karavanen en ambachtslieden die hier zowel hun materialen als de kopers voor hun producten vonden. Nog altijd wordt hier zijde geproduceerd en vind je in de steden bruisende bazaars waar handgemaakte tapijten, aardewerk, leerproducten en sieraden aangeboden worden.
Tijdens onze rondreis door dit land komen we onder meer in Samarkand, een belangrijke stad op de oude Zijderoute. De rijkdom die dat opleverde is ook vandaag de dag nog goed terug te zien in het historische centrum, met de prachtig versierde moskeeën en madrassa’s. Niet voor niets staat deze stad op de Unesco Werelderfgoedlijst!
Vervolgens komen we in Tadzjikistan, waar we het grootste deel van deze reis doorheen trekken. De overweldigende, ongerepte natuur is hier de grote trekpleister. Het land bestaat voor 95 procent uit bergen en de Pamir Highway staat bekend als het mooiste stuk snelweg ter wereld. Deze weg speelt een hoofdrol tijdens onze reis. Denk bij ‘snelweg’ niet aan de gladde Nederlandse asfaltwegen waar je comfortabel en met grote snelheid overheen zoeft. Als er al asfalt ligt, zitten er vaak grote gaten in en op sommige delen van de PMH bestaat het wegdek uit los zand met verraderlijke putten en keien. Comfort is ver te zoeken en over de snelheid gaan we het al helemaal maar niet hebben. Onze 4×4’s met ervaren chauffeur zijn geen overbodige luxe!
Het is een groot avontuur en de landschappen waar we doorheen rijden zijn fenomenaal. Machtige bergketens, weelderige valleien, rivieren en meren, bossen en steppes maken dit land eigenlijk tot een must voor iedere natuurliefhebber. Je kunt hier schitterende en onvergetelijke wandeltochten op grote hoogtes (boven 4500m!) maken met uitzicht op diepblauwe meren en adembenemende bergketens. We reizen ook door de Wakhan vallei, de corridor tussen Tadzjikistan en Afghanistan. Alleen de grensrivier ligt tussen ons en dat mysterieuze land. Een unieke manier om er een glimp van op te vangen!
Aan het einde van de reis hopen we de grens naar Kirgizië over te steken, om vandaar terug te vliegen. We verblijven de meeste nachten in homestays, een mooie manier om het lokale leven in soms barre omstandigheden met enkel de basics te ervaren! We hopen ook een paar nachten te kamperen. Onze tenten opslaan in een schitterend landschap, koken op een vuurtje en in alle rust genieten van de zonsopgang – simpele maar onbetaalbare genoegens!
Een reis voor de echte Avanturier. Een flexibele instelling, goede conditie en gezondheid zijn voor deze reis noodzakelijk!
We reizen met het openbaar vervoer en huurauto’s met chauffeur (de Pamir). Onder leiding van Arne, een ervaren reiziger en reisleider, wordt het ongetwijfeld een onvergetelijke belevenis!
De bijkomende kosten zijn bedoeld voor alle vervoer, maaltijden en overnachtingen.
Zowel Tadzjikistan als Oezbekistan hebben de visumplicht afgeschaft voor een bezoek van 30 dagen of korter, maar voor de Pamir highway is een permit nodig i.c.m. een e-visum.
























